Famílies

Si des de les famílies s'aconsegueix transmetre als fills i filles la passió lectora els estaran deixant en herència un univers infinit de sensacions i coneixements i obrint portes a un futur més ric, autònom i ple d'oportunitats.

 

Les famílies: un pilar fonamental del programa

 

La lectura a casa és molt important per transmetre la passió lectora als infants. Per això, en el marc del programa LECXIT es programen sessions obertes amb les famílies on una persona especialista en lectura i literatura infantil i juvenil fa una formació dinàmica i participativa. Aquestes sessions ofereixen a pares i mares alguns exemples pràctics i els ajuden a posicionar la importància de la lectura.

LECXIT també ha publicat la guia El mètode definitiu per tenir fills lectors: consells i receptes miraculoses que garanteixen l'èxit escolar, de Joan Carles Girbés que proposa quatre passos per provar de fer del llibre un objecte interessant i atractiu:

  • 1 Estimar els llibres i la lectura
  • 2 Donar exemple
  • 3 Triar el llibre adequat
  • 4 Desplegar els nostres encants

 

El paper de les famílies en la millora de la lectura.

 

En la millora de la comprensió lectora, no només és important llegir més per ser lectors més competents, sinó també que ens llegeixin i l'hàbit lector a la llar.

 

Resulta ser clau l'acompanyament dels pares i mares, com indica l'informe de l'OCDE What can parents do to help their children suceed in school? [Què poden fer les famílies per ajudar als seus fills a tenir èxit a l'escola?]. Les famílies que afirmen haver llegit un llibre amb els seus fills cada dia o quasi cada dia o un o dos cops per setmana durant el primer curs de primària tenen fills/es de 15 anys amb puntuacions al PISA superiors als fills/es de famílies que afirmen que van llegir llibres un o dos cops al mes o mai o quasi mai. De mitjana, la diferència entre ambdós tipus d'alumnes és de 25 punts, que representa més de mig curs escolar.

 

L'acompanyament de les famílies en l'educació dels infants durant la primària té efectes en els resultats a secundària. Les dades mostren que la competència lectora als 15 anys és millor si els pares durant la primària llegien llibres amb els infants, parlaven sobre coses que havien fet durant el dia o els explicaven contes.

 

I de quina manera ajudar als infants? A la publicació de l'OCDE Let's Read them a Story! Parental factor in education [Llegeix-los una història! El factor parental en l'educació], es mostra que els resultats en comprensió escrita i el plaer de la lectura estan relacionats amb determinades formes d'implicació parental. Així, les activitats que posen en valor la lectura i l'ús de paraules en un context (llegir llibres o parlar del que s'ha fet durant el dia) tenen més impacte que els jocs amb paraules, lletres o l'alfabet.

¿T'agrada el nostre projecte?